پایان نامه پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان “بانکداری اینترنتی

بانکداری اینترنتی

بانکداری اینترنتی، به ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی از طریق اینترنت، به وسیله رایانه شخصی یا سایر تجهیزات با قابلیت دسترسی به اینترنت اشاره دارد. بانکداری اینترنتی یکی از مهمترین مدل های بانکداری الکترونیک محسوب می شود. اینترنت بانک در واقع شعبه مجازی و 24 ساعته یک بانک می باشد که به مشتری امکان می دهد، فارغ از قید زمان و مکان، اقدام به تراکنش مالی نماید. اصطلاح بانکداری اینترنتی به کاربرد اینترنت به عنوان یک کانال تحویلداری از راه دور برای خدمات بانکی اشاره دارد که شامل خدمات سنتّی مانند بازکردن حساب یا انتقال وجوه و همین طور خدمات جدید مانند پرداخت های آنلاین و الکترونیک می شود. در این روش، بانک ها از طریق ایجاد یک پایگاه اینترنتی و معرفی آن به مشتریان با آنها ارتباط برقرار نموده و خدمات خود را از طریق این شبکه به مشتریان ارائه می کنند و مشتریان می توانند به راحتی از طریق اینترنت و شبکه جهانی، با بانک خود ارتباط برقرار کرده و بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، فعالیت های خود را انجام دهند. تفاوت بین بانکداری اینترنتی و بانکداری خانگی در این است که برای دستیابی به خدمات بانکی در اینترنت، نیازی به نصب نرم افزارهای اختصاصی نیست و خدمات بانکی از طریق شبکه عمومی اینترنت قابل دستیابی است. [صیاد آذری، 1389، ص 38].

در بانکداری اینترنتی، امکان بسیاری از عملیات بانکی همچون برداشت وجه از حساب و و اریز به حساب های دیگر، مرور چک ها و در اختیار داشتن تراز حساب، پرداخت وام و خرید ابزارهای مالی مثل گواهی سپرده، موجود می باشد. حتی در این شیوه بانک ها با ایجاد امکانات لازم قادر به تبدیل وجه به ارز کشورهای دیگر و انتقال وجه به حساب بانک در کشور دیگر از طریق رایانه بدون حضور در بانک گشته اند. آنچه مشتریان را به سوی بانکداری اینترنتی جذب می کند، دسترسی 24 ساعته و آسانی مبادلات، حذف صفوف و ساعات کاری محدود شعبه ها می باشد. بنابراین بانکداری اینترنتی به بانک ها در حفظ مشتریان موجود، بهبود رضایت مشتریان، افزایش سهم بازار، کاهش هزینه های عملیاتی و اداری و از همه مهمتر، وضعیت رقابتی بانک ها، یاری می رساند. در واقع با راحتی که بانکداری اینترنتی فراهم می کند، مشتریان بانک، می توانند مبادلات بانکی شان را در مکان و زمان دلخواه خود، انجام دهند و بانک ها نیز از هزینه های عملیاتی پائین تر به علّت کاهش کارمندان و شعب فیزیکی کمتر، بهره مند شوند. [کریمی شاد، 1389، ص50].

بنابراین اگر بانکداری اینترنتی به درستی برقرار شده باشد، فرصت های عالی برای فروش محصولات و خدمات بانکی فراهم خواهد شد و از این رو موقعیت رقابتی بهبود می یابد، تقاضای مشتری بهتر برآورده می شود، کانال های توزیع جدید، جایگزین می گردد و هزینه ها، کاهش خواهد یافت. ویژگی های بانکداری اینترنتی شامل سرعت بی نظیر تغییرات مرتبط با فناوری های نوآورانه و خدمات مشتری، ماهیت جهانی و فراگیر اینترنت، ادغام و سازگاری کاربردهای بانکداری اینترنتی با رایانه های موجود و افزایش وابستگی بانک ها به تأمین کنندگان و فروشندگان فناوری است. اینترنت در مقایسه با دستگاه های خودپرداز و بانکداری خانگی این مزیّت را دارد که با استفاده از یک مرورگر صفحات وب، اکثر هزینه های نرم افزاری و شبکه ای را حذف کرده و هزینه باقی مانده تنها درصد کوچکی از هزینه های بانکداری سنتّی است. دیگر این که بانکداری اینترنتی نوآوری را در هر دو بخش تولید و توزیع ایجاد کرده است. خصوصاً به مشتریان اجازه می دهد نسبت به گذشته، تعامل بیشتری با پشت باجه بانک ها داشته باشند و بانک ها را قادر می سازد تا با تمرکز روی عملیات پشت باجه، کارآیی شان را افزایش دهند. [هادیزاده و فرجیان، 1385، ص35].